zabiegi marca
sprawdź >>
pachnidło - jaki wpływ ma na nas zapach?
Czas czytania: 4 min

„Ludzie bowiem mogą zamknąć oczy na wielkość, na grozę, na piękno i mogą zamknąć uszy na melodie albo bałamutne słowa. Ale nie mogą uciec przed zapachem”.

cytat pochodzi z książki Patricka Suskinda "Pachnidło". Kto czytał książke albo oglądał ekranizacje wie, że to przerażająca historia, ale na pewno wyjaśnia jak ogromny wpływ na nasze życie mają zapachy.

czy można nami manipulować przy użyciu odpowiedniego zapachu? Czy zapach dobrany idealnie do danej osoby jest w stanie wpłyną na jej samoocene? Pewnie, że tak! A nawet dużo, dużo więcej...

pomyślmy sobie jak pachną nasze święta Bożego Narodzenia. U każdego trochę inaczej, ale jednak zawsze przewijają się tam zapachy cynamonu, goździków, pomarańczy. Zamykasz oczy i przywołujesz te zapachy, a wspomnienia rodzinnych świąt od razu wracają. Zapachy działają tutaj trochę jak wehikuł czasu! Amerykański artysta Andy Warhol znalazł dobry sposób na zapamiętanie ważnych dla niego wspomnień, właśnie kojarząc je z zapachami. Używał on konkretnej wody kolońskiej do momentu, aż nie skojarzyła mu się ona z jakimś silnym emocjonalnym wydarzeniem. Przenosił to wspomnienie do "muzeum" swojej pamięci i zaczynał używać nowego zapachu. Genialny sposób dla zapominalskich;) Chyba, że to jakieś złe emocje, takich nie chcemy pamiętać!

a teraz przywołajmy wspomnienia dla większości kobiet szczęśliwe.... zakupy. Teraz może conajwyżej przechadzać się wirtualnie po naszych ulubionych sklepach, ale każda z nas pamięta jak to jest być w środku tej dżungli. Ten szał zakupów, muzyka, kolory, mnóstwo bodźców, ale jest też miejsce dla zapachu. Może niezbyt zwracamy na niego uwagę bo wiadomo myślimy "Mam podobną torebkę, ale ta ma trochę inny desing i będzie pasować do tych czerownych szpilek, jednak muszę ją mieć!". Ale ten zapach jednak jest rozpylany w przestrzeniach usługowych. Jedne firmy stawiają na skojarzenie zapachu z produktem, który sprzedają, ale tak bardziej robią branże spożywcze. Bo nikt z nas nie zaprzeczy, że chętniej wejdzie do sklepu aby kupić ziarna kawy, kiedy w powietrzu unosić się bedzię jej aromat. Inne firmy stawiają na skojarzenie zapachu z daną porą roku, czy wydarzeniem. Można tutaj przedstawić całą plejadę:

  • Walentynki - truskawka
  • Święta Bożego Narodzenia - cynamon, goździki, jabłka
  • wiosna- dominują zapachy kwiatowe

jeszcze inne firmy idą o krok dalej i są w tym naprawdę dobre. Korzystają z czegoś takiego jak swój właśny spersonalizowany zapach, kojarzący się tylko z ich marką. Jest to strzał w dziesiątkę! Bo tak jak wspomniałam wcześniej zapachy nam się kojarzą, z danym wydarzeniem, emocjom ale też i miejscem. Więc jeśli dana marka korzysta ze swojego zapachu to wiąże klienta ze sobą, nie daje mu o sobie zapomnieć właśnie poprzez zapach.

rola zapachu jest naprawdę ogromna. Zapachy ostrzegają nas o niebezpieczeństwie, pozwalają odróżnić wroga od przyjaciela, wpływają na nasze emocje, przywołują wspomnienia, mogą wpływać naszą seksualność, atrakcyjność, jak i samoocenę, a nawet jak widać mogą wyzwolić chęć wydawania pieniędzy.

kilka definicji dla tych, którzy lubią 😉

aromachologia- bada, jaki wpływ na odczucia, nastroje i stany emocjonalne człowieka mają zapachy

aromaterapia- forma leczenia, zajmuje się poprawianiem stanu zdrowia, utrzymywaniem organizmu w stanie równowagi zdrowotnej i dobrego samopoczucia przy użyciu olejków eterycznych pochodzenia roślinnego

marketing sensoryczny- dział marketingu, który zajmuje się wyzwalaniem u konsumentów określonych wrażeń sensorycznych

aromamarketing- dział marketingu sensorycznego, który wykorzystuje zapach, jako narzędzie biznesowe

przyjrzyjmy się aromamarketinowi... jego celem jest dostosowanie zapachu tak aby identyfikowany był z konkretnym produktem i trafiał do określonej grupy nabywców. Tak właśnie firmy sprytnie wodzą nas za nos, dosłownie i w przenośni;) Zapach umożliwia stworzenie tzw. loga zapachowego, tak jak firmy posługują się logiem w postaci graficznej, tak samo zapach może spełniać tą samą funkcję, a jest to zdecydowanie ciekawsze.

przykładowo amerykańska firma Jordan’s Furniture, zajmuję się sprzedażą mebli i roztacza w swoich sklepach zapach drewna. Zapach w tym przypadku kojarzy się z danym produktem i pozwala stworzyć tzw. markę zapachową. Inną firmą, która posługuje się marką zapachową, jest Senta Aromatic Marketing. Firma zajmuje się produkcją piłek tenisowych i zarejestrowała zapach świeżo skoszonej trawy jako znak towarowy. Zapach piłek firmy Senta jest na tyle charakterystyczny, że nawet gdyby inna firma zaczęła wytwarzać perfumowane piłki, to najprawdopodobniej i tak klienci kojarzyliby je z firmą Senta, która stała się pionierem w tym zabiegu marketingowym.

takich przykładów jest mnóstwo, dotyczą one nie tylko wykorzystania zapachu jako identyfikacji z produktem, czy daną marką, ale też kampani reklamowych. Firma Capgemini w swojej kampani "Poczuj miętę do Capgemini" postanowiła wywiesić na przystankach autobusowych reklamy pachnące miętą. Do konkretnych odbiorców kampani wysłane zostały żywe rośliny mięty. Dodatkowo zostały wykorzystane też gadżety smakowe tj. miętówki i lemoniady o smaku mięty. Tak aby kandydaci mogli nie tylko poczuć, ale też posmakować.

aż wkońcu dochodzimy do tego od czego zaczął się cały artykuł - PACHNIDŁO. Tak, perfumy! Kiedyś idealna metoda, żeby zamaskować nieprzyjemne zapachy, obecnie jedna z najbardziej dochodowych branży. Perfumy to nie tylko przyjemny zapach, którym pokrywamy swoje ciała, to coś więcej. One dodają nam charakteru, kreują naszą osobowość, dają światu znać jacy jesteśmy. Nie jest też zagadką, że dobrze dobrane perfumy dodają nam odwagi, czujemy się bardziej pewni siebie, atrakcyjni i kroczymy przez świat z myślą, że możemy zdziałać wszystko!

doceniajmy zapachy, nośmy je na sobie, pozwólmy im przenieść nas w przeszłość do miłych chwil, ale nie dajmy się nimi zmanipulować i wyczyścić portfela do zera;)


powiedzcie jakie są wasze ulubione zapachy?

może któreś szczególnie dobrze się kojarzą?

osobiście polecamy Wam luksusową markę Le Labo, zapachy ich perfum są zniewalające...

przeczytaj również:
Zarezerwuj 30 minut na bezpłatną konsultację
Porozmawiajmy!
#gabinetyanpatu
Newsletter
Obiecujemy, że nie będziemy obciążać Twojej skrzynki. Wysyłamy tylko e-maile i oferty, które mają good vibe.

    TOP ZABIEGI
    MENU
    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
    magnifier linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram